יום ראשון, 12 בינואר 2014

איך לשלב נכון את "המתוק" בתפריט הילדים

איך לשלב נכון את "המתוק" בתפריט הילדים
מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, יועצת מקצועית לרשת TAPS



הרגלי אכילה שמתחילים מגיל צעיר הם הרגלים שישארו איתנו למשך שנים. לכן כל כך חשובה הדרך התזונתית בה אנו מחנכים את ילדינו. "המתוקים" מהווים, בדרך כלל, נקודת חולשה אצל גדולים וקטנים. אולי זו הסיבה שבגללה להורים רבים קשה להתמודד עם דרישות הילד לאכול הרבה מתוקים.
אחד הכללים החשובים בתזונה נכונה הוא לא להפוך את המתוק ל"אסור". המתוק הוא הנאה שצריכה להיות במידה. כבר מגיל צעיר חשוב ללמד את הילד שיש מקום ויש זמן לאכילה של מתוקים. למרות שהם מאד טעימים, אי אפשר להמשיך לאכול אותם לאורך כל היום בלי הגבלה. כן, המטרה היא ללמד את הילדים מגיל צעיר להנות במידה מהטעם המתוק, בלי להתמכר ולהרגיש משועבדים לחיפוש המתוקים לאורך כל היום.
זה לא תמיד קל, אבל חשוב לנסות לתת את המקום והזמן הנכון בסדר היום. לזמן הפינוק בו אוכלים משהו מתוק אפשר לקרוא "שעה מתוקה". אין הכוונה לאכילת מתוקים במשך שעה שלמה, אלא להגדרת "ארוחת ביניים" שהיא "שעת פינוק" לפי בחירת הילד.
מה הם הכללים ל"שעה מתוקה" אצל הילדים?
·         פעם אחת ביום - יש להגדיר מראש שפעם אחת ביום משלבים משהו מתוק בתפריט של הילד. ויכוחים עדין יכולים להיות, אך אם החלטתם שזו התדירות הנכונה לילדכם שמרו על העיקרון.
·         זמן קבוע ביום - מומלץ לקבוע זמן קבוע ל"שעה המתוקה", בד"כ הזמן הטוב ביותר הוא אחרי הצהרים. אם הילד הולך לחוג/שיעור פרטי יש לקבוע מראש מתי לשלב את הממתק לפני/אחרי.
·         לא במקום הארוחות - הגדירו מראש שהממתק משתלב כ"ארוחת ביניים" ולא מחליף ארוחה מרכזית (בוקר/צהרים/ערב).
·         להגדיל מראש את המבחר - תנו לילד אפשרות בחירה, מתוך מספר סוגים של ממתקים שמקובלים עליכם. אם אתם לא רוצים לשלב סוג מסוים של מתוקים כמו סוכריות טופי, שוקולדים, עוגיות/עוגות, אל תכניסו אותם באפשריות הבחירה.
·         להגדיר את הכמות - חשוב להגדיר מראש את הכמות המתאימה לילד לפי גילו ומשקלו. ילד בן  3-4 לא אמור לקבל חטיף שוקולד באותו גודל כמו ילד בן 10-12 שנים. במיוחד אם מדובר בחפיסה של שוקולד/עוגיות, הגדירו מה הכמות המתאימה לכל אחד מבני הבית.
·         כמות קלוריות - נכון, מדובר בממתק ולא בדיאטה של ספירת קלוריות, אבל גם כאן חשוב לא להגזים בכמות הנאכלת. כמות טובה עבור הקטנים תהיה עד 100 קלוריות ועד 150-180 עבור הילדים הגדולים יותר. לא מומלץ לשלב מתוקים מעל 200 קלוריות במסגרת התפריט היומי.
·         לא יום אחרי יום אותו הדבר - אחד הכללים החשובים ביותר הוא הגיוון. הגדירו מראש שאי אפשר לאכול יום אחר יום את אותו סוג ממתק.

·         לחפש יתרונות תזונתיים גם במתוקים - נשמע קשה? לא בהכרח. נסו לכוון את הילדים למאכלים מתוקים שגם מספקים יתרונות תזונתיים. למשל, גלידה יכולה להכיל יתרונות תזונתיים כמו סידן, חלבון ועוד. דוגמה לגלידה בריאה היא רשת הגלידריות TAPS שעלתה לישראל מארה"ב. TAPS מציעה מגוון גדול של טעמי גלידה ללא סוכר, אחוזי שומן נמוכים (חלק אפילו 0% שומן), מבוססת על יוגורט אמיתי ולא עשויה מאבקה! בנוסף, אפשר לשלב מעל הגלידה תוספות בריאות כמו פירות טריים/יבשים שמשדרגים את החוויה. אפשר לבחור את כמות הגלידה כך שתתאים בדיוק לגודל הילד בלי שהמוכר יחליט עבורכם. כמה שלוקחים, ככה משלמים! הילד זוכה בחוויה מתוקה ואתם נהנים מהידיעה שהוא עשה בחירה מזינה במסגרת ה"שעה המתוקה".