יום חמישי, 28 ביולי 2016

ספר ילדים חדש: מעייני מדברת עברית מאת רוחה אברמן

ספר ילדים חדש:
מעייני מדברת עברית מאת רוחה אברמן

"מעייני מגלה את העברית ותוהה - האם לגשם יש ידיים? האם גם לחיות יש גן וגננת? איך נראה הראש של ההר? למה הרגל זקוקה לכף? ואיך מרגיש אבא כשסוחטים אותו?
ספר הילדים "מעיני מדברת עברית" מאת רוחה אברמן בהוצאת "טפר" עוסק בלשון, במטאפורות ובביטויי הלשון באופן שבו ילדים לומדים לדבר ומבינים את השפה. בספר ביטויי לשון ומטאפורות  מעניין לראות כיצד הם מבינים את השפה. מושגים וביטויים שלנו המבוגרים מובנים מאליהם נשמעים באוזני הילדים בצורה שונה. הם קולטים את המושג כפי שהוא באופן מילולי, ולכן בהתחלה מוזרה להם השפה. ''ראש ההר'' לדוגמה נתפס בעיני הילדה כראש שיושב על ההר כפי שהראש ''יושב'' על הצוואר ועלינו להסביר לה שמדובר על הפסגה. כשמעייני שומעת את אימה מספרת על ''גשם שתפס'' היא מעלה בעיני רוחה גשם שיש לו ידיים ואצבעות ויש לו יכולת לתפוס אנשים. גם כשהיא שומעת את אימה מדברת על ''כף רגל'' היא צוחקת כי היא מודעת לכך שיש כף  שבעזרתה אוכלים ומשעשעת אותה העובדה שאנו משתמשים במושג זה.

תוך כדי קריאה ניתן לחפש מושגים וביטויים נוספים ולהסבירם לילד או לבקש מילדים לחשוב על מילים נוספות כאלה (הם שומעים בבית ובגן).


בספר מוצגת התקשורת בין ההורים לילדים כאשר ההורים מנחים ושופכים אור על הביטויים.  דמויות ההורים אינן של אם במטבח ואב שעובד, אלא אב שמכין ארוחת ערב, קורא סיפור לפני השינה ולוקח את הילדה ליום ''כיף'' לבד. האימא היא אישה עובדת ואין חלוקה דיכוטומית בבית, אלא משהו שמזכיר יותר את המציאות כיום.

הספר עוסק בביטויי לשון ומיועד לגילאי הגיל הרך ועד הכיתות הנמוכות בבית הספר.
הספר מתאים לגילאי טרום חובה וחובה.

הבן שלי נהנה מהאמירות המשעשעות של הכותבת.
והפגין כישורים של למידת טקסטים שונה מהרגיל.
ספר ססגוני, נפלא מומלץ לקריאה.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של נסה ראיין שהפיחה חיים בסיפור והוסיפה לייחודיות שלו.

רוחה (רחל) אברמן (62), נשואה לזמי, אם ל-3 וסבתא ל-5 נכדים, ילידת רעננה וכיום תושבת תל מונד. למדה מקרא ולשון באוניברסיטת באר שבע. לאחרונה פרשה מהוראה לגמלאות. היא לימדה בחטיבת ביניים ולאחר מכן בתיכון "מור מטרווסט" ברעננה. "אני אוהבת מאוד את המילה הכתובה והמילים בכלל ומייחסת להן משמעות. השפה העברית מרתקת אותי היות שיש בה את השורש שאיתו ניתן ליצור ולבנות שמות ופעלים, השפה חיה ונושמת וחלו בה שינויים רבים לאורך השנים ועדיין חלים, וטבעי היה בעיני לכתוב ספר שעוסק בשפה היפה והמגוונת הזאת. חשבתי גם על תפיסת הלשון כיום שבה ה''אימוג'י'' תופסים מקום נרחב שמוותר על מילים וביטויים, ולכן קסמה לי העובדה לכתוב ספר העוסק במילים ובמה שמאחוריהן. אני אוהבת מאוד ספרות ובביתי התקיימו ערבי קריאה לאורך שלוש שנים בהם עסקנו בספרות עברית ובספרות עולם".


"מעיני מדברת עברית" מאת רוחה אברמן, איורים: נסה ראיין, טפר הוצאה לאור, עמודים לא ממוספרים. כריכה קשה, מנוקד. מחיר לצרכן 59 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: http://www.teper-p.co.il/