יום ראשון, 23 במרץ 2014

ביום שלישי ה-8 בחודש אפריל כולנו נשב לחגוג את יום ארוחת הערב המשפחתית


ביום שלישי ה-8 בחודש אפריל כולנו נשב לחגוג את יום ארוחת הערב המשפחתית
ליוזמה הצטרפו כבר מנכ"לים של חברות רבות במשק שהתחייבו לשחרר את עובדיהם באותו יום בשעה מוקדמת יותר שיוכלו להצטרף למשפחותיהם סביב שולחן האוכל.
 בין החברות; DHL, יינות ביתן, סיסקו, ד"ר פישר, אסם, פז, מטרנה, כספית, מארוול ועוד

ביום שלישי, ה-8 בחודש אפריל תחל מסורת חדשה בישראל – יום "שלישי משפחתי" שמטרתו לשים בתודעה יום קבוע בשבוע בו כולם יתאמצו עבור מטרה אחת חשובה- ארוחת הערב המשפחתית. מחקרים בנושא הביאו לגילוי כי לקיום ארוחות ערב משפחתיות קבועות יש השפעות חיוביות ולפעמים הרות גורל, על בני הבית.
המטרה בפתיחת מסורת "שלישי משפחתי" הייתה להגיע לכמה שיותר משפחות שיאמצו לעצמם את הנוהג החדש. מטרה נוספת הייתה להגיע לכמה שיותר מעסיקים וחברות במשק שיבינו את חשיבות הנושא ויפנימו זאת בקרב עובדיהם.
ליוזמה הצטרפו כבר מנכ"לים של חברות רבות במשק שהתחייבו לשחרר את עובדיהם באותו יום בשעה מוקדמת יותר שיוכלו להצטרף למשפחותיהם סביב שולחן האוכל.
 בין החברות אשר לוקחות חלק בפרויקט; DHL, יינות ביתן, סיסקו, ד"ר פישר, אסם, פז, מטרנה, כספית, מארוול ועוד.
מחקרים רבים שיצאו בשנים האחרונות הצליחו להוכיח כי לארוחות הערב המשפחתיות יש השפעות חיוביות, כמו גם להיעדר שגרת ארוחות ערב משפחתיות כגורם שלילי המשפיע על בני הבית, בדגש על בני נוער. אירוע "שלישי משפחתי" יעודד משפחות לסגל לעצמם נוהג בו כל המשפחה יושבת לסעוד ארוחת ערב משפחתית לפחות יום אחד בשבוע כחלק בלתי מתפשר מזמן האיכות יחד.

 טיפים לארוחת ערב משפחתית
באדיבות השפית איילת הירשמן

"שלישי משפחתי" יחל ב-8.4– ביום זה כולנו נשב לארוחת ערב משפחתית גם באמצע השבוע. מטרת האירוע הינה לעודד משפחות לבלות זמן איכות גם באמצע השבוע סביב שולחן ארוחת הערב המשפחתית. רוב המשפחות נוהגות לאכול ארוחה חגיגית בערב שישי, ובמהלך השבוע פשוט לא מצליחות להתפנות לזמן איכות עם קרוביהם.

במסמך מרוכזים טיפים ומתכונים באדיבות השפית איילת הירשמן שאולי יעניקו מספר רעיונות לקראת "שלישי משפחתי"- יום ארוחת הערב המשפחתית:

מה אוכלים בארוחת ערב משפחתית?
·        תגוונו. הכלל הראשון בתזונה נכונה ומאוזנת למשפחה זה לגוון. אוהבים טונה? מצוין. אבל אפשר לגוון  וליצור ממנה סלט שונה בכל פעם: יום אחד עם מעט מלפפונים חמוצים קצוצים, יום אחד עם מעט מיונז, או עם תירס, או עם תפוח מגורר וסלרי קצוץ (ילדים מתאהבים בסלט הזה בלי לדעת מה יש בפנים).

·        מצד שני, תשקיעו במתכונים משפחתיים אהובים, ותבשלו אותם שוב ושוב. אין כמו בישול של מתכונים משפחתיים אהובים, כאלה של דורות קודמים וגם כאלה שאתם הכנתם לרפרטואר המשפחתי, כדי לייצר לילדים ולכם תחושה משפחתית נעימה וזיכרונות חמים לחיים.  הייתי מציעה שהילדים גם יצטרפו מדי פעם אליכם או אל סבתא וילמדו את דרך ההכנה של המתכון. זה גם כיף, וגם מעניק להם נכסים לחיים שלמים.


טיפים פרקטיים לבישול ארוחת ערב בקלות:
·        הקפאת אוכל להקלה על החיים... : הכנת ארוחת ערב משפחתית, שתהיה טעימה טובה ומזינה, יכולה להיות מלחיצה קצת, כשבאים הביתה תשושים בסוף יום עבודה. אז איך אפשר בכל זאת? בעיניי, התשובה טמונה בקצת התארגנות מראש. אין ברירה - וזה מרגיע. בעניין הזה, אני חסידה מאד גדולה של הקפאה. לעיתים קרובות, הפריזר הוא המציל שלי. כמעט כל מה שאני מבשלת בסופשבוע, למשל, אני מכינה בכמות גדולה ומקפיאה. אין כמו לשלוף ביום שלישי בערב קציצות מושקעות ברוטב, שהוקפאו, טריות טריות, זמן קצר אחרי שבושלו, ורק לחמם קצרות, וכבר יש אוכל של בית.

·        מה כדאי להחזיק בפריזר כדי להקל על החיים: אבל לא רק אוכל מוכן שבישלתי יש לי בפריזר, אלא גם הרבה דברים שמהם אני יכולה להכין בקלות יחסית ארוחת ערב בזמן קצר: הרבה מאוד מהירקות והפירות אפשר להקפיא, וחלקם, כמו אפונה ירוקה למשל, אפילו נולדו להקפאה, שרק תוציא מהם את המיטב.  יש ירקות שמאבדים בהקפאה משהו מטעמם, ויש להודות שרובם יאבדו משהו מהצורה הראשונית שלהם. אבל עדיין – שווה להקפיא אותם  במיוחד אם מסתבר לכם שהם כבר בשלים מאוד, או שיש לכם כמות גדולה מהם, שלא תספיקו לאכול - במקום לזרוק אותם.  ירקות שכדאי לקנות קפואים מראש כדי להכין מהם במהירות ארוחת ערב: אפונה ירוקה, שעועית ירוקה או צהובה,   תירס, תחתיות ארטישוק, אדממה (פולי סויה), כרוב ניצנים, תרד

·         ירקות שכדאי להכין מהם משהו ואז להקפיא:
עשבי תיבול: קניתם צרור והשתמשת בחלקו הקטן בלבד? קוצצים, מוסיפים שמן, מערבבים ומקפיאים בקופסה אטומה. כשצריך להוסיף לשקשוקה באמצע השבוע, בערב, שולפים. חצילים קלויים: אחרי הקלייה או הצלייה מקלפים, ואת בשר החציל מאחסנים
בקופסה אטומה עם מעט שמן, ומקפיאים. פלפלים קלויים: אותו דבר כמו החציל. בצל מטוגן: עם השמן שבו טוגן. מעבירים לכלי אטום ומקפיאים. כשרוצים מפשירים קצת, ולסיר - ככה תתחילו להכין כל מרק או רוטב לפסטה מהאמצע והדרך תהיה הרבה יותר קצרה.

*
ועוד דברים שכדאי להקפיא, כדי להקל על הכנת ארוחת ערב מהירה: בצקים: למשל בצק שמרים אחרי ההתפחה (תחשבו על זה: בצק לפיצה שכבר הכנתם והתפחתם, שמחכה לכם במקרר, ואתם יכולים להמשיך ממנו לפיצה משפחתית תוך דקות). בצקי עלים, בצקי פילאס ובצקי פילו. גבינות:  גבינות לבנות (ותשתמשו בהן אחר כך להכנת פנקייקס, או מליות, או לאפיית עוגה). מוצרלה. אם יש לכם גבינות קשות, כמו פרמזן או קשקבל,שאתם לא אוכלים מהן הרבה, תשמרו אותן בפריזר. נכון, הטעם יאבד קצת מעוקצו, אבל זה עדיף מאשר שיתקלקלו, מה שיקרה בסופו של דבר במקרר. כל רוטב שנשאר לכם בסיר ממה שבישלתם, ואחרי שאכלתם.  למשל רוטב של צלי.
אפילו אם מדובר בכמות קטנה, חצי כוס למשל. מקפיאים במגש קוביות הקרח. כמה תשמחו לגלות, ביום של בישול מהיר, שתוך שנייה יש לכם תוספת טעם מופלאה, שמפשירה מהר, לרוטב הפסטה שבישלתם, או להכנת מרק זריז. קטניות: אחרי שהשרתם אותן במים למשך לילה וסיננתם. מקפיאים במכלים אטומים. בפעם הבאה שתרצו לבשל אותן, פשוט תשלפו, והן מוכנות לבישול.

מתכון פשטידת ביצים ואפונה במחבת

תקראו לה פשטידה, או פריטטה, או פשוט אומלט גבוה וטעים – העיקר שיש ארוחת ערב שלמה וטעימה בדקות, שחותכים למשולשים ומגישים עם סלט מהיר (והיא גם  מצוינת, אם נשאר משולש, בתוך כריך לבית ספר או לעבודה למחרת).
רכיבים:
1/2 1 כפות שמן זית
1 בצל ירוק, כולל החלקים הלבן והירוק, קצוץ דק
2 כוסות אפונה ירוקה קפואה, מופשרת
מלח, פלפל שחור
7 ביצים
 1/2 כוס חלב
1/2 כוס גבינת פרמזן מגוררת.








אופן ההכנה:
1.      מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות(.
2.      מחממים את השמן במחבת, מוסיפים את הבצל הירוק ואת האפונה מתבלים במלח  ובפלפל ומטגנים, תוך ערבוב בכף עץ מדי פעם, מעל להבה בינונית-גבוהה, 4 דקות, עד שהבצל והאפונה מתרככים קצת.
3.      בינתיים, טורפים בקערה את הביצים עם החלב, מתבלים במלח ובפלפל, מוסיפים את הפרמזן ומערבבים. יוצקים את הבלילה למחבת  עם הבצל והאפונה, מערבבים ומטים את המחבת קלות לצדדים כדי שהבלילה תתפזר בה באופן שווה. מטגנים מעל להבה בינונית גבוהה כמה דקות, עד שהבלילה מתחילה להזהיב מלמטה ולהתייצב. מכסים וממשיכים לחמם עוד כמה דקות מעל להבה בנונית גבוהה, עד שהחלק העליון מתייצב (אם רוצים להפוך, וזה ממש לא חובה, אפשר להכין צלחת גדולה, להחליק לתוכה בזהירות את הפשטידה בעזרת מרית, ואז להפוך לתוך המחבת החמה בזהירות ולגן קלות מהצד השני). 
4.       חם או בטמפרטורת החדר. אפשר לחתוך למשולשים (כמו שחותכים עוגה) ולהגיש עם סלט.


מתכון קוויקי בולונז על נודלס

שלא כמו ראגו בולונז שמתבשל שעות ארוכות, כאן גרסה קצרה בהרבה: מגיעים הביתה, מניחים סיר עם בולונז על הכיריים, וכבר אחרי 10-15 דקות, אפשר וטעים לאכול (מצד שני, אין שום מניעה שתמשיכו לבשל אותו אחר כך שעתיים). העובדה שמגררים דק גזר ושום במקום לחתוך בסכין, מקצרת תהליכי הכנה ובישול, מגישים על נודלס מהירות הכנה כמו בצילום כדי לזרז, או על פסטה או על אורז.
 רכיבים:
2 כפות שמן זית 
100 גרם חזה אווז מעושן או סלמי או קבנוס, חתוכים לקוביות
2-3 שיני שום, מגוררות או קצוצות דק
2 גזרים, מגוררים דק או קצוצים דק
500 גרם בשר בקר טחון
1/2 כוס יין אדום
1 קופסה קטנה (100 גרם) רסק עגבניות
1 קופסה (400 גרם) עגבניות מרוסקות
1/2 כפית סוכר חום
1/2 כפית מלח דק
פלפל שחור
אפשרויות להגשה:
נודלס, או פסטה או אורז מוכנים
פטרוזיליה, קצוצה
פלפל אדום מתוק או חריף, קצוץ דק
  אופן ההכנה:
1.      מחממים בסיר רחב את שמן הזית, ומטגנים את קוביות חזה האווז או הסלמי או הקבנוס  3-4 דקות עד להזהבה. מוסיפים את השום והגזר ומערבבים. מוסיפים את הבשר הטחון, ומטגנים על להבה בינונית-גבוהה 5-6 דקות, תוך שמערבבים את הבשר ומפוררים אותו בעזרת כף עץ, עד שצבעו משתנה. מוסיפים לסיר את היין, מביאים לרתיחה ונותנים לו להתאדות 2-3 דקות. מוסיפים את רסק העגבניות ומערבבים. מוסיפים את העגבניות המרוסקות, מתבלים בסוכר חום ובמלח ופלפל ומביאים לרתיחה נוספת. מכסים ומבשלים על להבה נמוכה 10 דקות תוך ערבוב מדי פעם.
2.      מחלקים את הנודלס או הפסטה או האורז לצלחות, מוסיפים את הבולונז, מפזרים את הפטרוזיליה והפלפל מלמעלה אם רוצים ומגישים.


מתכון שקשוקה עם טונה


רכיבים:
2 בצלים, קלופים וקצוצים דק
4 כפות שמן זית
1/2-1 כפית סוכר חום
פפריקה מתוקה או חריפה, לפי הטעם
1 קופסה גדולה (800 גרם) עגבניות מרוסקות
1 כוס עגבניות שרי תמר חצויות
3 חבילות טונה בשמן, מסוננות
אפשרות: כמה טיפות רוטב טבסקו, או לפי הטעם
מלח
8 ביצים, או לפי מספר הסועדים

להגשה:
פטרוזיליה או כוסברה קצוצה
חלה או לחם

1. מחממים את השמן במחבת, מוסיפים את הבצל ואת הסוכר החום, מערבבים ומטגנים 5 דקות, עד הזהבה. מוסיפים את הפפריקה, העגבניות ורוטב הטבסקו (אם רוצים) ומבשלים על להבה בינונית כ- 8 דקות, או עד שמתקבל רוטב סמיך.
2. מוסיפים את נתחי הטונה, מערבבי ומבשלים עוד 2-3 דקות. מתבלים במלח. יוצרים גומות ברוטב ושוברים לתוכן את הביצים. מכסים ומבשלים מעל להבה בינונית 5-10 דקות, תלוי איך אתם אוהבים את מידת העשייה של הביצים. מפזרים מלמעלה את הפטרוזיליה או הכוסברה.
3. מגישים עם הלחם או החלה.


סלט פרגיות, פלפלים ותירס


רכיבים:
סלט רטרו מעולה שהוא ארוחה שלמה בקערה. בזמן שהפרגיות נצלות במחבת עם הבצל והפלפלים, מבשלים ביצים בסיר נפרד, מערבבים בקערת סלט את שאר המרכיבים, ומסיימים בהכנת רוטב מהיר.  
רכיבים לפרגיות:
2 כפות שמן זית 
2 פלפלים, חתוכים גס, ללא הגרעינים
2 בצלים, קלופים וקצוצים גס
500 גרם נתחי פרגיות, חתוכים מראש לנתחים של 3 ס"מ
מלח, פלפל שחור
1 כף רוטב סויה
1 כף דבש
לביצים:
4 ביצים


לסלט:
2 כוסות עלי חסה, קרועים לגודל נגיס
1 כוס גרגרי תירס מבושלים (אפשר מקופסה, או מוקפאים-מופשרים)
לרוטב:
1/2 כוס מיונז
4 כפיות דבש
2 כפיות מיץ לימון
1/2 כפית פפריקה מתוקה
מלח, פלפל שחור
אופן ההכנה:
1. הפרגיות: מחממים את השמן במחבת גדולה, מוסיפים את הבצל ואת הפלפלים, מתבלים במלח ובפלפל ומבשלים 4 דקות מעל להבה בינונית גבוהה עד שהם מתרככים והבצל שקוף. מסטים את הבצל והפלפלים לצד המחבת, מוסיפים את הפרגיות ומטגנים מעל להבה גבוהה, תוך שהופכים אותן מדי פעם, עד שנתחי הפרגיות מזהיבים היטב, כ-5 דקות. מוסיפים את רוטב הסויה ואת והדבש, מערבבים את הפרגיות עם הבצל והפלפפלים ומבשלים יחד ברוטב שנוצר עוד 3-4 דקות. מכבים את הלהבה.
2. הביצים: בינתיים, מבשלים את הביצים בסיר נפרד עם הרבה מים, עד שהן קשות, כ-6 דקות. מסננים ומקלפים.חוצים את הביצים.
3. הסלט: שמים בקערת סלט גדולה את החסה ואת התירס, מערבבים ומתבלים במלח ובפלפל. מוסיפים את תוכן המחבת החמימה ומסדרים סביב את הביצים.
4. הרוטב: שמים את כל מרכיביו בקערית ומערבבים היטב, לרוטב סמיך.
5. יוצקים את הרוטב על הסלט ומגישים מיד.




חמין עוף ופתיתים


 זה לא אוכל מהיר הכנה, אבל וזה מה שחשוב כאן ההכנה קלה מאוד, ודורשת בדיוק חמש דקות,  ואז משאירים את הסיר על הכיריים ומבשלים על חום נמוך מאוד 40 דקות, שבסיומן יש ארוחת ערב חמימה שכולה נתחי עוף שחומים ופתיתים שספגו את כל הטוב הזה בינתיים. 
רכיבים:
4 כרעי עוף, מחולקים לירכיים ורגליים (מתקבלים בך הכל 8 נתחים)
3 כפות שמן 
1 בצל, קלוף, וקצוץ גס
4 גזרים, קלופים וחתוכים גס
מלח, פלפל שחור
1 כף פפריקה מתוקה
4 כפות דבש
אפשרות להגשה:
פטרוזיליה קצוצה



אופן ההכנה:
1. מרתיחים מים בקומקום.
2. מחממים את השמן בסיר גדול.
4. מתבלים את נתחי העוף במלח ובפלפל ובפפריקה. מכניסים את נתחי העוף לסיר לסיר ומטגנים אותם מכל הצדדים עד הזהבה-השחמה. מוציאים לצלחת. מוסיפים את הבצל והגזר ומטגנים כ-5 דקות מעל להבה בינונית-גבוהה, עד שהבצל מתרכך והגזר מתחיל להזהיב. מחזירים את נתחי העוף לסיר.
5. מוסיפים פנימה את הפתיתים, מוסיפים את הדבש, מתבלים במלח ובפלפל ובפפריקה שוב, יוצקים מלמעלה את המים כך שיגיעו עד לגובה של כ-4 ס"מ מעל המרכיבים. מביאים לרתיחה. אם אין בכלל נוזלים בסיר, יוצקים פנימה עוד נוזלים כך שיגיעו עד לגובה של 2 ס"מ מעל המרכיבים. מבשלים 40 דקות מעל להבה קטנה מאוד, ומדי פעם בודקים אם יש נוזלים בסיר ואם אין, מוסיפים מעט.
6. מגישים חמים, אפשר עם פטרוזיליה למעלה.