יום ראשון, 18 במרץ 2018

התזמורת הקאמרית הישראלית גאה להציג: נוגעים בצלילים עם בטהובן

התזמורת הקאמרית הישראלית גאה להציג:
נוגעים בצלילים עם בטהובן
 
צלם. פיודור מקרוב


התזמורת הקאמרית הישראלית גאה להציג הצגה מוזיקלית פורצת דרך המונגשת במיוחד לילדים כבדי שמיעה - בה שומעים, רואים וגם נוגעים בצלילים. בעזרת מכשור חדשני שפותח עבור ההצגה, תדרי הנגינה של התזמורת מוקרנים בחי, ונוצרת הנגשה חדשה של מוזיקה - במראה ובמגע. הילדים חווים כיצד חול משנה את צורתו ומייצר צורות גיאומטריות מופלאות, טיפת מים מגיבה לצליל, ואיך מרגישה המוזיקה בקצות האצבעות דרך מים רוטטים. גיבור ההצגה הוא המלחין לודוויג ואן בטהובן, אשר למרות חירשותו, ואולי אף בזכותה, תרם לאנושות יצירות מופת, ובכך מהווה סמל לעוצמת הרוח האנושית ויכולתה לגבור על מגבלות הגוף.
הרקע ליצירת המופע הוא סיפור חייהם האישי של מנכ"לית התזמורת רינת אבישר ובן זוגה יורם לכיש (שכתב את המחזה) - כמוזיקאים והורים לארבעה ילדים, מתוכם שתיים כבדות שמיעה ונעזרות במכשירי שמיעה. 
ההכרה בצורך הקיים שאין לו מענה הולם של הנגשת תרבות בכלל ומוסיקה בפרט לכבדי שמיעה, הביאה אותם ליזום את הפרויקט המחבר את שני העולמות הכמעט מנוגדים אך קרובים לליבם: המוסיקה וכבדות השמיעה. שיתוף פעולה עם חברת Healing Music של מרדכי ברנשטיין, מומחה למדע הקימטיקה (Cymatics) אפשר את פיתוח טכנולוגיית ההנגשה הייחודית להופעה. שיתוף פעולה נוסף הוא עם קבוצת התאטרון Davai (פיודור מקרוב ולושה גבריאלוב) המתמחה בהעברת מסרים תיאטרליים תוך שימוש מועט בטקסט, דבר המקל על ההנגשה.
במסגרת הפרויקט יתקיימו ברחבי הארץ מופעים שהכניסה להם חינם עבור ילדים כבדי שמיעה וחירשים (ובני משפחותיהם). בשיתוף העמותות מיח"א (ילדים כבדי שמיעה בגילאים 2-6), שמע (גילאים 7-21) ועמותת בקול (בוגרים). המופעים יונגשו באמצעות שפת הסימנים וכתוביות.
סיפור המחזה:
לודוויג ואן בטהובן המלחין הנודע, נמצא בעיצומה של קריירה מוזיקלית מצליחה, כאשר לחרדתו הוא מתחיל לאבד את שמיעתו. מפגש עם מדען מבריק בשם הנס (על-שם הנס ייני מייסד מדע הקימטיקה), מוביל אותו ואת הילדים בקהל למסע משותף של חיפוש אחר אבני היסוד של המוזיקה. במעבדתו הסודית, הנס מעביר את המוזיקה של בטהובן דרך חומרים שונים ומקבל תוצאה מפתיעה של צורות גאומטריות קסומות המוקרנות בחי על הבמה. בזכות המדען הנס חוזר בטהובן להלחין יצירות מופת. במופע חווית הנגשה חדשה של מוזיקה - במראה ובמגע, במיוחד עבור ילדים כבדי שמיעה וחירשים. אך מעבר לכך, זה סיפור על כוחה של חברות, ועל עוצמת הרוח האנושית ויכולתה לגבור על מגבלות הגוף.

בקונצרט ינוגנו פרקים מתוך הסימפוניות מס' 3 (ארואיקה), מס' 5 (הגורל) ומס' 6 (הפסטורלית), שמינייה לכלי נשיפה, וסונטת ליל ירח (בעיבוד לתזמורת מיתרים).
מוזיקה: לודוויג ואן בטהובן
מחזה: יורם לכיש
בימוי ומשחק: פיודור מקרוב (בטהובן), לושה גבריאלוב (הנס)

קימטיקה: מרדכי ברנשטיין
מנצח: ישי שטקלר / אריאל צוקרמן, התזמורת הקאמרית הישראלית
משך ההצגה – כ-60 ד'
מועדי המופעים:
29.3
תל-אביב
מרכז המוזיקה ביפו
11:00  |  13:00
15.4
יגור
אולם יד למגינים
12:30*  |  14:30
16.4
באר-שבע
אולם מרכז הצעירים
11:00  |  13:00*
המופע לגילאי 4-12  |  *לגילאי תיכון
* כניסה חינם לילדים כבדי שמיעה ומשפחותיהם
* כניסה ב-30 ₪ לחברי עמותת בקול
* מחיר כרטיס  75 ש"ח לקהל הרחב

לרכישת כרטיסים: אתר: www.ico.co.il | טלפון: 03-5188845

הפרויקט מתקיים תודות לתמיכתם של משרד הרווחה, קרנות וחברות פרטיות

עשו לייק לעמוד הפייסבוק של הבלוג, ולא תפספסו אף פוסט!