יום שבת, 21 ביולי 2018

מקבץ ספרי הילדים לחופשת הקיץ - המלצות קריאה ילדים ונוער!

יש לנו מיזם חדש בשכונה של ספרייה ציבורית בתחנת אוטובוס שכונתית.
החלטתי שהפעם את כל הספרים שקיבלתי אני תורמת ומשתפת את כל השכונה והילדים בספרים הנפלאים שקיבלתי לקריאה.
הילדים שלי מאוד התעניינו בספר יומני החנון, בארי לוזר, ובספר הנפלא לא כמו כולם שהבנות יותר התחברו לסיפור ולמשמעות שהוא מעביר.
אפתח בספר שנגע לליבם של הילדות הקטנות שדפדפו בו נעמה אוהבת לדמיין.
קסמים, נסיכות וארמון תמיד מתחבר טוב לבנות וכך היה, הבנות העבירו אחת מהשנייה את הספר וקראו בהנאה.

ספר הילדים "נעמה אוהבת לדמיין" מאת דליה בר-אל
 הוא סיפור קסום שמספר את סיפור הילדות של כולנו. הסיפור הוא על יום אחד בחייה של נעמה, ילדה שאוהבת לדמיין. בעזרת הדמיון נעמה הופכת לנסיכה בארמון ולגיבורה שמנצחת מפלצות. הדמיון עוזר לה לראות פיות על עננים, לעוף באוויר, להבחין בחיוכים של הכלבים ברחוב, לצייר שמש שמתפרקת לכוכבים, לשחק עם חברים בארגז חול שהופך לים, לראות גמדים בתוך בועות סבון, ועוד ועוד. זהו ספר שיתחבב על בני כל הגילים ויעודד אותם ללכת בעקבות דמיונם.

כוח הדמיון הוא אחד הכוחות החזקים ביותר אצל ילדים. הוא מסייע להם בלמידה האינסופית כשהם מפענחים ומפרשים את העולם סביבם ורוכשים ארגז כלים, שילווה אותם בבגרותם. נעמה, גיבורת הספר "נעמה אוהבת לדמיין" משתמשת בכוח הדמיון שלה כשהיא לומדת איך להתנהל בעולם. 
הספר מתאר יום בחייה של הילדה נעמה. מרגע שהיא מתעוררת ועד שהיא עולה על יצועה בלילה, נעמה משתמשת בכוח הדמיון שלה כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל מה שקורה לאורכו. הסופרת דליה בר-אל משלבת בספרה סיטואציות רבות שאופייניות לילדים בגיל הגן ומסייעת להם  להעשיר את ארגז הכלים שלהם כשהיא מדגימה את השימוש הרבגוני בכוח הדמיון להתמודדות עמן. בר-אל נעזרת במספר יודע כל שמציג לילדים את הסיפור ופונה אליהם באופן אישי בין הסיטואציות השונות כדי להציע להם להשתמש בכוח הדמיון שלהם כמו שעושה נעמה.

הספר יכול לשמש בסיס לדיון עם הילדים על הדרך בה הם יכולים לעשות שימוש מיטבי בכוח הדמיון שלהם בסיטואציות שונות בחייהם.
ספר שיותר מתאים לבני נוער בוגרים ואפילו לנו ההורים הוא הספר:
העיניים של אמא מאת רותי יצחקי-ריכטר

"העיניים של אמא" מאת רותי יצחקי-ריכטר, בהוצאת "דני ספרים" מביא סיפור על ניצחון האהבה ועל כוחה של נתינה.
 מה קורה במשפחה שבה יום אחד האם הופכת לכמעט עיוורת? איך מתמודדים? איך אפשר לעזור? איך אפשר להקטין את הכאב? בשאלות אלה מתלבט שחר, ילד רגיש וחכם המלווה את אמו במאבקה בנכותה הקשה ובמאמציה לחזור ולתפקד בבית והעבודה האהובה עליה.
שחר פעיל בתנועת הצופים ומנגן בלהקה שהקים עם חבריו, והוא רוצה להמשיך בחיי השגרה כמו בימים שלפני הפגיעה בכושר הראייה של אמו, אבל רצונו העז לעזור לה ולהקל עליה מכתיב את סדר יומו ואת סדר העדיפויות שלו. האם יוכל למצוא דרך ביניים, שתאפשר לו גם להתמיד בתחביביו וגם לעזור לאמו?
הספר משקף בצד לבטיו של שחר את מאבקה האמיץ של האם הנלחמת על עצמאותה, נאבקת בהתקפי דיכאון קשים הנגרמים עקב פציעתה, ומנסה להשתקם ולהמשיך בעבודתה האהובה.
זהו ספרה העשירי של רותי יצחקי-ריכטר, מורה, אגרונומית וסופרת. ספריה לנוער: "התמונה", "מה שעובר לי בראש" ו"המנגינה של נועה", "נגד הזרם" (דני ספרים), "ארץ ירוקה שלי" ו"ים כחול שלי" (ספרית מעריב) "עפיפונים ועוגיות שוקולד" (הוצאת הקיבוץ המאוחד).
"העיניים של אמא" מאת רותי יצחקי-ריכטר. הוצאת "דני ספרים", 245 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"בארי לוזר 6 – שונא את קייטנת הפיראטים!" כתב ואייר ג'ים סמית

בספר "בארי לוזר 6 – שונא את קייטנת הפיראטים!", השישי בסדרה הפופולארית והמצליחה שכתב ואייר ג'ים סמית, בהוצאת "דני ספרים", בארי לוזר, גיבור הסדרה, ממשיך בכל כוחו ובאמצעות הומור, דמיון פורה ותעלולים משעשעים להוכיח שהוא לגמרי מגניב. 

בשפתו המצחיקה והמיוחדת ובליווי איורים משובבי נפש ומלאי הומור, מספר בארי על חייו ועל תעלוליו השובבים, המצאותיו המקוריות וניסיונותיו המצחיקים להפוך למגניב או כפי שהוא אוהב לומר "מגנוב!". והפעם הוא מספר על זה שכולם יודעים שקייטנת הפיראטים היא לזאטוטים. אז תחשבו כמה בלתי-מגנוב זה היה כשאביו הכריח אותו לצאת לקייטנה הזאת בחופשה שלו.
הבת שלי בת ה 9 וחבריה מאוד אוהבים את הספרים של בארי לוזר, הכרכים בסדרה מצליחים להתאים לכל ילד וילדה.
ספרי בארי לוזר, אשר תורגמו עד כה ל-12 שפות, נמכרים במאות אלפי עותקים ברחבי העולם וזוכים לשבחים מצד המבקרים והקוראים הצעירים כאחד. הספר השני בסדרה, "אני עדיין לא לוזר", זכה בבריטניה בפרס רואלד דאל לספר המצחיק ביותר לשנת 2013.
 כמה מילים על המחבר: ג'ים סמית הוא מצייר האפים הכי מגנוב בעולם כולו, אמן. הוא סיים את בית הספר לאמנות בהצטיינות (הכי טוב שאפשר), ובהמשך עבד כמנהל מותג ברשת בתי קפה קטנה ומתוקה. כשאנשים שואלים את ג'ים למה הוא מצייר אפים כל כך גדולים, הוא מסתובב ומביט בהם עם האף הענקי שלו, והם מהנהנים בשקט. הוא גם מעצב כרטיסי ברכה ומתנות תחת השם וולדו פנקייק. "ציור אפים זה האהבה הגדולה ביותר שלי", אומר ג'ים בעודו מצייר אף ענקי ומצחקק לעצמו.
"בארי לוזר 6 – שונא את קייטנת הפירטים1" כתב ואייר ג'ים סמית, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 256 עמודים, מנוקד. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il 
לא כמו כולם מאת אורה קרופיק

"סתמתי את האוזניים ועצמתי את העיניים. דמעות התחילו לזלוג לי על הלחיים. כל כך שנאתי את הדמעות האלו. אני לא יודעת איך, אבל שירה התיישבה פתאום לידי וחיבקה אותי. הרגשתי מוזר. זאת הייתה הפעם הראשונה שמישהו בכיתה הזאת מחבק אותי". (מתוך הספר)
אורה קרופיק מביאה ב"לא כמו כולם", ספרה החדש לבני נוער, בהוצאת "דני ספרים", את סיפורה של שירה שמגיעה לכיתה חדשה, והמחנכת מושיבה אותה ליד נטע, ילדה מופנמת שמתקשה ליצור קשרים חברתיים. הבנות האחרות בכיתה מלגלגות על נטע ולא מקבלות אותה לחברתן, ושירה נקרעת בין הרצון שלה להיות מקובלת ובין החיבה שהיא רוחשת לנטע.
הסיפור מסופר דרך שתי נקודות מבט – זו של שירה, הילדה החדשה, וזו של נטע, הילדה הלא מקובלת. בדרך זו מצליחה הסופרת אורה קרופיק, ללכוד באופן מעמיק ומרגש את עולמן של השתיים ולהציף אל פני השטח את הבעיות החברתיות שעליהן להתמודד איתן.
גם הספר הבא מגולל את כל מה שבנות נוער עוברות בחיי היום יום שלהם, כתיבה מרגשת סוחפת ועכשווית מומלץ בחום!!!
גם בספרה התשיעי לנוער ממשיכה אורה קרופיק לחדור בכתיבה כנה ומרגשת אל ליבם של בני הנוער ואל הקשיים המלווים אותם. ספריה הקודמים, ביניהם "חברות עם שחר", "מריה", "תראי אותך" ו"הפרויקט של מיכל" ו"דור לא מושלם", זכו לביקורות מצוינות ולהצלחה רבה, והפכו בני בית על מדפיהם של נערים ונערות רבים בישראל.
"לא כמו כולם" מאת אורה קרופיק. הוצאת "דני ספרים", 143 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .      
 "הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן
                                                

"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן בהוצאת הספרים "אוריון" הוא סיפור המתרחש בחדר הטבע בבית ספר. הסיפור כתוב בשפה מחורזת ומנוקדת, המתאימה לגיל בית ספר יסודי, ובו נפרש בפני הילדים אורח חייהם של בעלי חיים שונים. אנו למדים כיצד הן מסוות עצמן, כיצד הן משתלבות בסביבה, מהם דו-חיים ועוד. חדר הטבע מהווה רקע לסיפור ואפשרות להעמקת הידע על בעלי חיים בטבע, (ביניהם החרקים- בסיפור מופיע גמל שלמה) ואף להבהיר נושאים שונים השייכים לתחום ההישרדות - כגון חוק ההכבדה הקיים בעולם החי, בו דווקא הזכרים בולטים בצבעוניותם  ובמאפיינים נוספים, במטרה לשאת חן בעיני הנקבות, שיבחרו בהם ויעמידו איתם צאצאים.
גיבור סיפורנו הוא צפרדע עליז, שחומק בניתור אל מחוץ למיכל הזכוכית שבכיתה, לתדהמת המורה לטבע ותלמידיה. התלמידים מקפצים בעקבותיו, שמחים ועליזים על התפנית יוצאת הדופן המתרחשת בשיעור. בעקבות קולות הצהלה, נכנסת המנהלת והמורה מסבירה לה מדוע הפך שיעור הטבע, לפעילות אירובית קלילה, בה כל הילדים מקפצים ומחקים את דילוגי הצפרדע הסורר.
את הספר הכיתה המקפצת הגדולה שלי מקריאה לאחיה שעולה לכיתה א'.
קטן הבית נהנה מהסיפור המצחיק ומאוד אוהב את הספר.
בשפה קולחת ובהומור, מצטייר לעיני הקוראים שיעור יוצא דופן המתרחש בחדר הטבע והמורה השומרת על קור רוח, עד להשבתו של הצפרדע אל מיכל הזכוכית. כמה שימחה יכול להכניס בעל-חיים לתוך תהליך לימוד שיגרתי. כמה עליצות ומצב-רוח טוב מביא עימו יצור קטן שכזה.
הטכסט שבספר מתכתב עם האיורים המקוריים והססגוניים של הילה דאבי שמאירה את הסביפור בשלל צבעים ומוסיפה לייחודיותו. האיורים בספר מעבירים גם הם את התוהו ובוהו שנוצר בצד העליצות ומוסיפים היבט משעשע לסיפור, כאשר הצפרדע המצוייר הוא מסוג אילנית אדומת העין.
ד"ר עיינה פרידמן, הינה אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות. מרבית התערוכות שאצרה היו בעלות מסרים חברתיים. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת עיינה ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "הכיתה המקפצת" הוא ספר הילדים האחד עשרה שכתבה.
ספריה הקודמים: "יושקו הליצן רוצה לצחוק", הוצאת אופיר ביכורים, 2016; "כואב לנמלה", הוצאת אוריון, 2015; "משפחה מאוד מיוחדת", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "תבשיל של אחוה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "שלי מהבית", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "היה היה איש", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "החלמה מהירה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015. "הסודות של סבתא", הוצאת גוונים 2016, "בנק הזמן של אילת", הוצאת אוריון 2017, "סבתא באה לגן, איזה בלגן", הוצאת אוריון 2017.
ד"ר עיינה פרידמן מספרת, כי ההשראה לכתיבת ספרה החדש נבעה "מרצוני להמחיש לנכדתי וחבריה העולים מהגן לכיתה אלף, אתגרי לימוד חווייתיים אותם הם עשויים לפגוש בבית הספר. מעטות ההזדמנויות של ילדים הגדלים בסביבה עירונית למפגש עם דו-חיים או חרקים. ההצצה אל התנהלותם של אלו, החיים בשלום עם שותפים מהווה שיעור חשוב בהכרתנו פן זה של הטבע. בילדותי גרנו בבית שגבל בשמורת טבע, וזכיתי לראות ולהכיר בעלי חיים שונים, כקיפודים, חזירי בר, נמיות, צבים, נחשים וצפרדעים שבחרו להתגורר בברכת דגי הזהב שבגינת הבית. ניסיתי להעביר משהו מתחושת הקרבה לטבע דרך סיפור הצפרדע שוחר החופש".
"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: הילה דאבי. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 45 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. בקרו באתר של ד"ר עיינה פרידמן: www.ayanafriedman.co.il
 "לשחרר את אבא" מאת דורון ארז

"לָמָה אַבָּא נִמְצָא רַק בַּבּוֹקֶר?" שׁוֹאֵל אִיתַי.
"אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת אִיתוֹ,
אֲנִי רוֹצֶה שֶׁיַקְרִיא לִי סִיפּוּרִים,
לָלֶכֶת אִיתוֹ לְגַן הַחַיוֹת,
וְעוֹד הַרְבֵּה דְבָרִים". (מתוך הספר)

ספר הילדים "לשחרר את אבא" מאת דורון ארז בהוצאת "ספריית דורון עפרון" הוא סיפור אקטואלי על אבות עובדים שהפכו לעבדים במאה העשרים ואחת. הספר מוקדש לכל ההורים שעובדים קשה והרבה שעות ולא רוצים להפסיד את הקשר עם הילדים שלהם. אנחנו ההורים מאוד אוהבים את הילדים, אבל כדי לקיים אותם ואת התא המשפחתי אנחנו נאלצים לעבוד שעות מרובות ולחזור בשעה מאוחרת מהעבודה. אבא של איתי גיבור העלילה חוזר מהעבודה לאחר שבנו כבר נרדם. איתי, ילד בעל דמיון מפותח, יודע שאבא אוהב אותו מאוד, ולכן מחליט שאבא לא נשאר מרצונו בעבודה עד שעה מאוחרת. הוא מחליט שיש מפלצת שלא נותנת לו לחזור בזמן והוא יוצא לשחרר את אבא מהמפלצת.
איתי מחליט לעשות מעשה: הוא יציל את אביו כמו האביר עם הדרקון ששיחק בבוקר עם הילדים בגן שלו. למעשה ההצלה הוא רותם גם את אימו שיוצאת להגנת האב על כך שהוא עובד קשה לפרנס אותם ואין לו זמן להיות בבית. יחד הם עולים על הדרקון ומגיעים לעבודה של אבא.
הילד שמתחפש לאביר, משתמש בחרב ועושה מעשה חשוב – מנתק את כבל המחשב! דבר קטן לכאורה, אך צעד גדול... איתי, שעולמו מורכב מאבירים ודרקונים מגיב לסיטואציה מהחיים דרך סיפורי אגדות שהוא מכיר: אם אביר יכול להציל נסיכה ממפלצת איומה, למה שהוא לא יהיה האביר שיציל את אביו מידי מפלצת העבודה?! המגדל שבו לכודה הנסיכה באגדות הופך בסיפור ל"מגדל זכוכית", אחד מאותם מגדלים מוכרים לנו בנוף התל-אביבי או ברמת גן.

זהו סיפור בעל מוסר השכל חשוב שכל הורה רצוי שיפנים כשיקרא את הסיפור לילדיו. מצד אחד הוא יגלה הזדהות עם האב שעובד קשה לפרנסתו, אך גם ייחשף לזווית ראייה חדשה, לנקודת מבטם של הילדים שלא צריכים לגלות הבנה להיעדר האב מחייהם היומיומיים בגלל עבודה.
לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של דני קרמן מבכירי המאיירים הישראלים - אמן הקו והצבע שמשוחח עם הכתוב ומעניק לו ממד מיוחד של חן והומור. האיורים שמלווים את הסיפור משתלבים בעלילה ומלווים אותה. הדרקון הירוק המאוייר, יורק האש לבטח יתחבב על הקוראים הצעירים.
"לשחרר את אבא" מאת דורון ארז. איורים נפלאים: דני קרמן. הוצאת "ספרית דורון עפרון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 79 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן באתר המחבר www.doronerez.org.il
                        
            

עשו לייק לעמוד הפייסבוק של הבלוג, ולא תפספסו אף פוסט!