יום רביעי, 13 בינואר 2016

ספר ילדים חדש: בנותיו של מוכר הקטניות מאת חביבה נסים

ספר ילדים חדש: בנותיו של מוכר הקטניות מאת חביבה נסים


ספר הילדים "בנותיו של מוכר הקטניות" שכתבה ואיירה חביבה נסים, בהוצאת הספרים "אוריון" מספר את סיפורן של שש אחיות, בנותיו של מוכר קטניות ביש מזל שיוצאות למסע התבגרות קסום. בדרכן הן מתמודדות עם הרפתקאות ואתגרים ומגלות את האמת המפתיעה על עצמן.  להרפתקאותיהן יש זיקה די ברורה לעלילות של הגיבורות הקלאסיות שעל שמן הן נקראו והן נהנות מפרשנות חדשה ומודרנית. בסיפור המסגרת יש דו שיח בין המספרת שנותנת נופך פנטסטי לסיפורים שלה לבין הסופר המעגן אותו במציאות מודרנית. המסרים החברתיים בספר מועברים ברובד הגלוי שמתבטא בזווית הראייה הפרטית של הגיבורים.

הספר מיועד לילדים שכבר קוראים באופן עצמאי (מנוקד) וגם לבוגרים שעשויים ליהנות מהסיפור ומההקשרים הספרותיים המשעשעים שלו.


חביבה נסים, אם ל- 2 ילדים, תושבת תל אביב. עבדה שנים רבות במנהלת אוניברסיטת תל אביב.   "בנותיו של מוכר הקטניות" הוא ספרה השני אחרי ספר הילדים "התרנגול שאהב לספר על עצמו" (2013).

הספר מורכב מעט לילדים, אך מתאים לבני נוער ובוגרים שאוהבים לקרוא.
הספר נעים לקריאה, ומגלגל הרפתקאות ואתגרים שהגיבורים למדים במהלך הקריאה.


חביבה נסים מספרת: "ספרי הראשון 'התרנגול שאהב לספר על עצמו' מורכב גם הוא מסיפור מסגרת שבו משולבים סיפורי עמים ששמעתי מסבתי ושעברו אדפטציה מזרחית. בילדותי הקסימו סיפורים אלה את כל הנכדים וסבתי חזרה וספרה אותם שוב ושוב כמעט בלי לשנות מילה. כבר אז חיפשתי דרך להוציא סיפורים אלה לאור, ולכן רשמתי מפיה את אחד הסיפורים. עברו שנים ובידי נשאר הנוסח של סיפור אחד. את השני השלמתי מהזיכרון ועיבדתי אותו כך שיתאים לסיפור המסגרת. ההשראה לסיפור המסגרת היה יוסי אלפי מנהל פסטיבלי מספרי סיפורים. במקום סיפורי אנשים על חייהם השתמשתי באגדות הנ"ל, ולכן דמויות המסגרת הן לא ממשיות. השתמשתי ביונה ובתרנגול. קנאת התרנגול ביונה דחפה אותו לערוך תחרות חד צדדית והוא ממציא את עצמו כמספר סיפורים".

"אחת האפיזודות של ספרי הראשון הייתה הבסיס לספרי החדש. מסופר בה על אישה שיש לה שש בנות אותן עליה להאכיל והיא מספרת לנסיכה על יונים שהופכות לבני אדם בטבילה בבריכה קסומה. בזכות הסיפור מקבלת האישה מזון ומתנות בשביל שש בנותיה. בספרי 'בנותיו של מוכר הקטניות', עומדות הבנות במרכז. הן וגם רוב הבנים זנוחים: לא בגלל עוני - כמו באפיזודה של ספרי הראשון, אלא בגלל שהם נעזבים על ידי אחד או שני ההורים. בין אם כשההורים נעלמים מחייהם ובין אם ההורים לא מסוגלים לתת להם את התמיכה לה הם זקוקים. הילדים שואבים עידוד ותמיכה מקשרי ידידות ביניהם. החידוש בסיפור הוא בהתמודדות של הבנות: כל אחת מהן יוצאת למסע התבגרות משלה (בין אם הרחק מן הבית ובין אם קרוב אליו). ההיתקלות החשופה שלהן במציאות דורשת תעוזה. ההחלטות שהן נאלצות לקבל מגלות את האמת הפנימית שלהן, והיא שנותנת להן את הכוח לבחור בכיוון הנכון להן".

"לכן אפשר לומר שהאמת האישית מקבלת כאן מעמד של הגיבור הראשי. האמת מתוארת בשפה סיפורית - מגירות שמכילות כל מה שהבנות בוחרות לשים בתוכן, הן מתרחבות ומתכווצות בהתאם למסגרת שבהן הן נתונות.  "אני ממליץ מאוד שהמגרה לא תהיה מונחת סתם ככה", אמר מוכר צעצועי העץ. "רצוי לקבע אותה בתוך מסגרת. במיוחד, הוסיף בשקט כאילו דיבר לעצמו. "בגלל שלמגרה יש נטייה להתרחב ולהתכווץ בהתאם לגודל המקום שנותנים לה" (מתוך הספר). למעשה האמת האישית של הבנות גמישה – היא מכילה את מה שבוחרים להזין אותה ומוגדרת בהתאם למסגרת שלה, כלומר על ידי מעשים והחלטות גורליות".

גיבורות מסיפורי עמים

חביבה נסים מספרת: "את הבנות אפיינתי על פי מודלים של גיבורות מסיפורי עמים וסיפורי סופרים מהמאה ה-18 וה-19: שלג - שלגיה, כרמל - כיפה אדומה את דמותה השלמתי על פי 'כרמן' של פרוספר מרימה, אלה - סינדרלה, פלורנץ - רפונצל שאת דמותה השלמתי מקסנדרה אחות אכילס מטרויה, אריאל - על פי הגרסה של וולט דיסני ל'בת הים הקטנה' של הנס כריסטיאן אנדרסן ובלה - על פי הגרסה של וולט דיסני ל'היפה והחיה' של ז'אן מארי לפרנס דה בומון. הבנות נחשפות לאמת שלהן גם באמצעות המתנות שהן קיבלו מידידו של מוכר הקטניות".

לדוגמה: "לבלה שאוהבת לקרוא יש ספר קסמים שצובע את המציאות שלה על פי הלכי רוחה הפנימיים. לשלג יש ראי דרכו היא רואה את אופיים האמיתי של הדברים כולל בני אדם".

היא מוסיפה: "השתדלתי לא לחרוג מן הממשות של המציאות המודרנית, לדוגמה: לסיפור של בלה יש זיקה לא רק לרובד האגדי, אלא מצביע גם על מאפיין של ימינו - הוא מרתק כמו המחשב בימינו, ככל שמרבים להסתכל בו נמשכים להביט בו עוד וככל שמסתכלים בו עוד המציאות נראית יותר ויותר משעממת, ובגללו בלה לא רוצה לצאת מהבית. נזהרתי לא להיכנס להגדרות מחייבות: עץ האמת אינו מוגדר מילולית בספר, באופן ישיר ופוזיטיבי כעץ האמת – הוא מוגדר כך רק על ידי ידידו של מוכר הקטניות: "קראנו לו עץ האמת שקשה לו לשאתה". דוגמה נוספת היא הסיפור של אריאל – מי שמכיר את הסרט יזהה על פי שמה את אורסולה מכשפת הים שעוזרת לאריאל ללכת על רגליה בתמורה לקולה המהמם. לטענתה היא אוהבת לעזור לאנשים חסרי מזל, אך למעשה היא גוזלת את נשמתם. אורסולה בסיפור שלי עוזרת לאריאל לרקוד בלט כשאף אולפן אחר לא הסכים לקבל אותה כי אורסולה אוהבת לעזור לאנשים במיוחד לאלה שהחלום שלהם קשה להגשמה. אריאל בהדרכתה מצליחה לא רק לרקוד על הבמה, אלא היא גם נעזרת בה לממש את יכולת הזמרה המדהימה שלה, וזאת למרות שאורסולה מעוניינת שאריאל תמשיך לרקוד. בפרשת הדרכים יהיה על אריאל להחליט במה לבחור. כרמל היא כיפה אדומה שיש בה זיקה לכרמן כובשת הגברים של מרימה, גם בקווי אופי וגם בקווי העלילה. כרמן של מרימה נעה בין אהובה החייל המבריח העבריין אשר בסיפור הוא זאבי בן של עסקנים מבריחים, לבין הטוריאדור הנערץ - נמרוד שהוא 'הצייד' מכיפה אדומה שמציל אותה, דומה לטוריאדור של מרימה גם הוא יכול להציע לה חיי עושר, כי הוא בן עשירים. השלישי בחבורה הוא המספר הארכיאולוג של מרימה שמציע לשאת את כרמן לאישה - בסיפור הוא בן של זוג ארכיאולוגים. לאחר שרשרת הרפתקאות בחבורת השלושה במי מהם תבחר כרמל בסיפור שלנו?".

חביבה נסים מספרת כי היא עובדת בימים אלה על ספר חדש שחלק מהדמויות בספר 'בנותיו של מוכר הקטניות' מופיעות בו ועניינו מלחמה ברשע. "נוסף לכך, אני מעבדת סיפור קלאסי מהמאה ה- 19 לקומיקס, אותו אכתוב ואאייר".


"בנותיו של מוכר הקטניות" כתבה ואיירה חביבה נסים, הוצאת הספרים "אוריון", 144 עמודים. מחיר לצרכן 53 ש"ח. כריכה קשה, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il