יום חמישי, 18 באפריל 2019

המלצות ספרי ילדים ונוער פסח 2019

עולמה של רויטל 

ספר הילדים "מגנט המסכים" מאת דורון ארז 


בהוצאת "ספריית דורון עפרון" עוסק בנושא המעסיק הורים רבים: התמכרותם של ילדים למסכים השונים. לא מעט מחקרים בשנים האחרונות מוקדשים לשימוש שעושים ילדים במסכים השונים המקיפים אותם במהלך היום. בין שלל החוקרים שוררת אחדות דעים בנוגע לעובדה כי יש להגביל את משך הצפייה של הילדים במסכים על מנת לאפשר להם לרכוש מיומנויות חברתיות וקוגניטיביות שונות. אך למרות ההבנה של ההורים כי עליהם להגביל את שעות הצפייה של ילדיהם, רבים מהם מתקשים לעשות זאת.






זו גם הדילמה הניצבת במרכזו של הספר הנוכחי בו איתמר הצעיר המבלה זמן רב מול המסך בצפייה בתוכניות הילדים האהובות עליו. הוא שקוע כל כך בתוכניות השונות עד כי הוא שוכח לפעמים לאכול. הוריו של איתמר מרגישים לפעמים חוסר אונים בבואם להתמודד עם התמכרותו של איתמר הצעיר למסכים. לאביו של איתמר יש הסבר למשיכה של בנו למסכים, הוא משוכנע שהסרטונים בהם איתמר צופה מכילים מגנט הלוכד את תשומת הלב ולכן איתמר לא מצליח להתנתק מן המסך. אמו של איתמר מחליטה להגביל את זמן הצפייה של איתמר במסך לשעה אחת בלבד בתיאום עם איתמר, אך ליתר ביטחון מניחה לצד המסך מבטל מגנטים. כשהשעה חולפת והיא מבקשת מאיתמר להפסיק לצפות הוא פורץ בצרחות, זה הזמן בו אביו שב הביתה והוריו מתייעצים זה עם זו באשר לדרך בה יוכלו לגרום לו להפסיק לצפות במסך בעצמו. 
ספר מתוק להפליא, הבן שלי מאוד התחבר להרגשת הילד, כי הוא מאוד אוהב מסכים!

אמו מציעה להפסיק להגביל את הצפייה של איתמר ולאפשר לו לצפות ללא הפסקה, היא מאמינה שזו הדרך היחידה בה ילמד לבד שעליו לצמצם את שעות המסך שלו. "ועד אז" שואל אביו? ואמו משיבה שעד אז הם יתנהלו כמו שהתרגלו לפני שנולד, יאכלו, יתארגנו לשינה ויישנו. ואכן זה מה שקורה, השניים אוכלים ארוחת ערב, מתארגנים לשינה ועולים על יצועם וכל אותו הזמן איתמר צופה במסך. לפני השינה אמו אומרת לאביו שכילדה למדה מניסיונה יותר מן ההוראות של הוריה.
בשעת לילה מאוחרת איתמר מוצא עצמו בחושך כשהוריו אינם לצידו, הוא ניגש למטבח ונזכר כי טרם אכל ארוחת ערב אך זו אינה ממתינה לו על השולחן והוא לוקח מעדן מן המקרר ושב להתיישב מול המסך עד שהוא נרדם. השינה מול המסך אינה נוחה ואיתמר מתעורר במהלך הלילה הולך לישון במיטתו . בבוקר הוא מתקשה להתעורר ומגיע לגן עייף מאוד כשהגננת תוהה מדוע הוא כל כך עייף הוא מסביר לה שצפה בסרטונים. במשך היום במקום לשחק בקוביות או בארגז החול, לאכול ארוחת בוקר או לשחק בכדור, הוא ישן.
בדרך הביתה איתמר אומר לאמו שאינו רוצה לצפות בסרטונים, הוא אוכל, מתארגן לשינה וכשאבא שב הוא כבר ישן היטב במיטתו. למחרת איתמר מתעורר עירני והולך לגן בשמחה כדי לשחק עם כל הילדים.
הספר הפונה לילדי הגן הבוגרים מתאים לקריאה משותפת עם מבוגר, ומשום שהוא מודפס בפונט גדול ומנוקד, ידבר גם לתלמידים הצעירים בבית הספר היסודי שיוכלו לקרוא בו בעצמם. הספר מלווה באיוריו הצבעוניים של המאייר הוותיק דני קרמן, הממחישים לילדים שאינם אמונים על רזי הקריאה, את עלילת הספר. גווני האיורים משתנים בהתאם למקום בו מתרחשת העלילה ולשעות השונות של היום, ותחושותיהן של הדמויות השונות מקבלות ביטוי ברור בהבעות פניהן ובשפת הגוף שלהן ומאפשרות לילדי הגן לחוות את הקריאה בספר באופן בלתי אמצעי. 
 =
"מגנט המסכים" מאת דורון ארז. איורים נפלאים: דני קרמן. הוצאת "ספרית דורון עפרון", 32 עמודים. מחיר לצרכן 79 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן באתר המחבר www.doronerez.org.il
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
קופיקו חוזר למדפים עם עריכה מחודשת ועכשווית ואיורים חדשים ומרהיבי עין
סדרת קופיקו מאת תמר בורנשטיין-לזר
ספר שביעי בסדרה: קופיקו והזמר המצחיק  


קופיקו והזמר המצחיק מאת תמר בורנשטיין-לזר בהוצאת דני ספרים, הוא הספר השביעי בסדרת קופיקו שחוזרת למדפים בהוצאה מחודשת, לפי הסדר המקורי, בעריכה חדשה ועכשווית ובלוויית איורים חדשים ומרהיבי עין. 
קופיקו מחליט להגשים לנוגה חלום: לארגן לה פגישה אישית עם הזמר הנערץ עליה, מומו ארטיק. אבל מסתבר שהדבר לא פשוט כל כך, וכשמומו אכן מגיע לביתה של נוגה, העניינים מסתבכים, וקופיקו נאלץ להשתמש בתחבולותיו המצחיקות כדי להציל את המצב. בסיפור השני בספר מצטרף קופיקו למשחק הישרדות המתקיים בחונטוזה הוא ואברום עוברים חוויה בלתי נשכחת.

לאורך כל הספר מלווה הטקסט באיוריו המקוריים והססגוניים של דדי ונגר.

אופק שלי מאוד אוהב את סדרת הספרים של קופיקו ובכלל את הדמות של הקוף השמח, המבדר שעושה חיים משוגעים.
ספר מצחיק, ומשעשע לדברי הבן שלי.
מומלץ בחום.
בספר הראשון בסדרה, "קופיקו האורח", פגשנו לראשונה את קופיקו ואת שאר החברים המוכרים והאהובים: שלומקה, נוגה, יורם, ז'קו התוכי והשכנה המצחיקה שושנה. קופיקו מגיע לשכונה, ואנחנו מזמינים אתכם להצטרף לחגיגה. בספר השני "קופיקו בעקבות הבלשים" קופיקו נבהל כשהוא שומע שהקרקס מגיע העירה. האם זהו אותו קרקס שממנו ברח בעבר? הקרקס שמנהל פטרוזיליה הרשע? כשמתברר לו שאכן מדובר בקרקס של פטרוזיליה, ושהמנהל חסר הלב שוב נמצא בעקבותיו ואף שולח שני בלשים לעקוב אחריו, הוגה קופיקו תכנית גאונית להצלת המצב. בספר השלישי "קופיקו בכדורגל" קופיקו מגלה שהדרבי הגדול בכדורגל, בין מכבי והפועל, מאיים להפוך את הבית לזירת מלחמה בין אברום לשלומקה. הוא מחליט לצאת למשימת פיוס, הופך להיות שופט הכדורגל המצחיק ביותר שראיתם עד היום, ובדרך מעולל תעלולים שונים ומשונים. בספר הרביעי "קופיקו בכדורסל" קופיקו מתאמן בזריקת גרביים לתוך הסל של שושנה לקראת הצטרפותו לנבחרת "עין גנים" בכדורסל, ובנוסף הוא עסוק בלימוד צילום ובתכנון הפתעה מיוחדת במינה לכבוד יום ההולדת של שלומק'ה. מה קרה במהלך משחק הכדורסל? ואיזו הפתעה הכין קופיקו לשלומק'ה? להפתעה כזו איש לא ציפה. בספר החמישי "קופיקו השוטר" קופיקו הופך לשוטר תנועה ויוצא אל מעבר החציה השכונתי כדי לעזור לילדים להגיע בשלום לבית הספר. אך כדרכו, מצליח קופיקו להפוך גם משימה פשוטה זו לחגיגה מצחיקה וצבעונית שבה מככבים עז, כבשה והמון נהגים מבולבלים. וכשהשכנה שושנה מגיעה כדי לבדוק על מה המהומה, העניינים מתחילים לצאת משליטה. בספר השישי "קופיקו בג'ונגל" קופיקו חוזר לבקר את כל חבריו בג'ונגל בעזרת מכונת חלומות מיוחדת. מובן שגם בחלום מצליח קופיקו לעורר מהומות מצחיקות. בנוסף משתתף קופיקו במופע קסמים משעשע בהזמנתה של שושנה וזוכה לפגוש את הקוסם המופלא טלפלא.
אחד מיסודות הצלחתו של קופיקו לאורך השנים, הספרים, ההצגות והסרטים הוא מוטיב החידוש וההפתעה -  לעשות או לומר ברגע ובזמן המתאימים את הבִלתי צפוי אך הנכון, הפשוט, המועיל והמצחיק. גם עתה, למעלה מ- 60 שנה לאחר שהגיע אלינו מאפריקה הרחוקה, מוסיף קופיקו להפתיע, לחדש ולהתאים עצמו לזמן המשתנה ולצרכי הילדים, וממשיך להיות מותג מוביל בתחומו.
"קופיקו והזמר המצחיק" מאת תמר בורנשטיין-לזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 63 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ספר נוער חדש:
להציל את רובי מאת אירית שטייף-שושני

"הנער הושיט את ידו לנוצה, וברגע שנגע בה, צבעה הפך מלבן לזהוב. 'אני מרגיש כוח ברגליים,' התרגש. 'אני יכול לקום, וכלום לא כואב לי!' קרא ונעמד על רגליו. 'את באת והבאת אתך נס גדול!' התמוגג.
'איך קוראים לך?' שאל את הילדה.
'קרא לי נסיה,' ענתה. 'ואיך קוראים לך?' שאלה.
'קראי לי דרור, אני ציפור דרור עכשיו!'"
ספר לקריאה החל מכיתה ד' 
קריאה רציפה ומעניינת, מרתקת, סיפור לא פשוט שמעורר השראה והכוונה לעזור לנער ואח.

להציל את רובי מאת אירית שטייף-שושני בהוצאת דני ספרים, הוא ספר מקסים לבני נוער, המביא את סיפורה של עידית החוזרת עם משפחתה משהות ארוכה בניו יורק, והיא נאלצת להתמודד עם אתגרים רבים בבית הספר החדש שלה. בניו יורק אהבה עידית לכתוב סיפורים באנגלית, אך כעת היא מתקשה לקרוא ולכתוב בעברית. לעזרתה נחלצת עמליה, גם היא תלמידה חדשה בבית הספר, והיא מציעה לה להצטרף לחוג לכתיבה יוצרת. עידית מתחילה לכתוב סיפורי פנטזיה ושולחת אותם לרובי, אחיה של עמליה המרותק לכיסא גלגלים לאחר שנפגע בתאונת דרכים. האם יצליחו הסיפורים לעודד את הנער הפצוע ויגרמו לו לצאת מהדכדוך שבו הוא שרוי? את עידית, עמליה ורובי ואת סיפורי הפנטזיה הטוויים בעלילה תוכלו להכיר בספר מרתק זה.  

אירית שטייף־שושני היא סופרת ומשוררת. פרסמה ספרים לבני נוער ולמבוגרים. מבין ספריה לנוער: מבוכים, כוכב ניצל פעמיים, מחול השפירית, לפרוש כנפיים, לאמץ אחות.

"להציל את רובי" מאת אירית שטייף-שושני, הוצאת "דני ספרים", 168 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il             
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------
ספר ילדים חדש: "סבתא הפוכה" מאת עידית יולזרי

ספר הילדים "סבתא הפוכה" מאת עידית יולזרי, בהוצאת הספרים "נשמה", מתאר את אופיה של האהבה הבן דורית הבאה לידי ביטוי בקשר הייחודי שנוצר ומוסיף להיבנות, בין נכדים לסבתות ולסבים שלהם. יולזרי מקדישה אותו לשלושת דורות: ילדים, הורים, סבים וסבתות. 

הבן שלי גילה עניין בספר, והקריא אותו בשקיקה לסבתא שלו, הם כמובן צחקו וסיפרו שבכל משפחה יש סבתא הפוכה ומצחיקה.
אין על סבתא בעולם, מפנקת ואהובה!

סבתא הפוכה מתאר מצב שהילד מספר על סבתו המודרנית, המשונה, המביאה לו כל שבוע מתנה, המשחקת עימו כדורגל, המלמדת אותו שלשבור זה מועיל לפעמים, העולה לנדנדה עימו, המעניקה לו חום וחומר למחשבה גם אחרי לכתה. סבתא אוהבת ומסורה, היא ״הפוכה״ רק למראית עין, בעצם היא ממש סבתא .

במרכז הספר 'סבתא הפוכה', ניצב הקשר בין סבתא ונכדה הפעוט. הספר המוצג לנו מבעד לעיניו של הנכד הצעיר מחולק לשלושה פרקים, במרכז כל פרק בילוי משותף של השניים: בבית הנכד, בגן השעשועים ובבית הסבתא. בכל פרק מתאר הנכד את הקשר המיוחד שלהם ואת מה שכל אחד מהם מקבל ממנו.

הפרק הראשון, 'סברס ובננה' מציג את דמותה של סבתא כשהיא מגיעה לבקר את הנכד בביתו. הוא תוהה אם הסבתא שלו היא סבתא הפוכה. מדוע הוא תוהה? כי הסבתא שלו אינה דומה לשאר הסבתות, שערה אינו אסוף בצורה מסודרת אלא עשוי צמות צמות מקושטות בצבעים או בצדפים ובמרכז פניה ניצבים משקפיים סגולים. סבתו מודרנית במיוחד ויש לה אייפון, מחשב נייד ואינטרנט אלחוטי. וכמו הצעירים היא מגיעה אל הנכד היא רכובה על רולר בליידס או סקייטבורד. 

לסבתא ולנכדה יש גם תחביב משותף: שניהם אוהבים ללוש ולפסל בחומרים שונים. משום שהיא פסלת היא אינה מתפלאת בניגוד לשני הוריו, לראות אותו לש את הבננה שפרסה והגישה לו לאכול על הצלחת. ומשום שמדובר בבננה ולא בסברס קוצני היא אינה מודאגת ולאחר הארוחה שוטפת את ידיו במים זורמים ולא משתמשת במגבון. היא יודעת שכמוה, לכן עברה להתגורר ליד הים, גם הוא אוהב מים זורמים.
בפרק השני, 'סבתא היא כמו', הנכד מתאר מהי סבתו בשבילו. ממש כמו נכדים רבים ביקוריה של הסבתא נתפסים בעיניו כמו ביקור של 'סנטה קלאוס' או 'אליהו הנביא'. היא מגיעה תמיד עם הפתעה באמתחתה: מתנה, תבשיל, פרי או שיר. יחד אתו היא מתיישבת על השטיח ומשחקת בכל המשחקים שלו, היא יוצאת לשחק אתו במרפסת ובגן המשחקים ולא מוותרת אפילו על עליה למגלשה. בגן המשחקים הוא יודע שסבתו אחריו תמיד וכשהוא צמא היא מגישה לו מים עוד לפני שהוא מבקש. סבתו גם מרשה לו לשתות מים גם מן המתקן בגן ובדרך חזרה קוטפת לו פרחים שיוכל לשחק בהם בידיו בזמן שהוא יושב בעגלה.
הפרק השלישי המסיים את הספר נקרא 'סבתא מרשה לי' והוא עוסק בכל מה שהנכד יכול לעשות בבית של סבתו. הבית של סבתא שונה מן הבית של הנכד, הוא פחות מסודר והחוקים בו פחות נוקשים. מותר ללכת בו יחפים, להתלכלך ואפילו לאכול לבד. אצל סבתא מותר לעשות טעויות כדי ללמוד, גם אם לפעמים גם נשברים דברים. הנכד מכיר סבתות שונות מכל הסוגים אבל יודע שלכולן יש משהו משותף אחד: יש סודות משותפים לסבתות ונכדים שרק הם מכירים.
הספר מלווה באיוריה הצבעוניים של אילה נצר, העוטפים את הטקסט.
עידית יולזרי היא אמא לשניים וסבתא ל- 3 נכדים. משוררת ומחברת מספר ספרי ילדים. בעבר עסקה באמנות פלסטית, ציור, פיסול, מיצב וצילום והציגה בתערוכות אמנות. "סבתא הפוכה" הוא ספרה החמישי. ספריה הקודמים: "יונתן התמנון המתמהמה": במרכזו תמנון שהתמהמה לצאת לים ובכך לא אפשר לאימו ולעצמו חיים עצמאיים. כאשר יונתן התמנון גילה את הים ואת היצורים האחרים הוא אימו שינו את חייהם; "מה שחשוב לי הוא לא הדבר החשוב בעולם": מספר על ילד בעל כישרון אומנותי יוצא דופן שהיה חשוב לו להיות אותנטי ממפורסם; "סוסונת הים הוורודה והירוקים": מהי הפגנה, כיצד ניתן להתגבר על מיכשולים בדרך. במרכז הספר נערכת הפגנה כנגד זיהום הים הנגרם ע"י מפעלי בני האדם וכולם לומדים על ערך הנתינה; "נעה הארנבת הנעלבת": נועה הארנבת עוברת שיימינג ולומדת להתמודד ולהתגבר על כך.

"סבתא הפוכה" מאת עידית יולזרי. איורים: אילה נצר. הוצאת הספרים "נשמה", 45 עמודים. מחיר לצרכן 69.90 ש"ח, מנוקד. להשיג בחנויות הספרים או באמצעות פנייה לסופרת באמצעות האימייל yulzariidit@gmail.com או בטלפון 050-8434558
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




מה הם צבעי היסוד? מה ההבדל בין "לא גדול", "לא קטן" ו"זעיר"? ספר הילדים "מתנה לשי" שכתבה ואיירה שושנה לויט, בהוצאת ספרי ניב, מקנה את הידע הזה לילדים בני שנתים וחצי עד ארבע בתהליך למידה עצמית שבסופו יגלו מה מסתתר בתוך הביצה.

מתאים להורים שמעוניינים לקרוא סיפור קליל ולספר לילד מה בוקע מתוך ביצה.

"מתנה לשי" הוא ספר קליל, רב-תנועה, מחורז ובעל חוש הומור עדין המובן לילדים.


שושנה לויט חברה באגודת הסופרים העבריים, חברה באגודת הציירים "אימפקט" וחברה ב- SCBWI – Society of Childrens Book Writers and Illustrators.

האתר של שושנה לויט: www.shoshana-levit.com ברקוד לאנימציה "מתנה לשי"
סופרים קוראים: שושנה לויט
"מתנה לשי" כתבה ואיירה שושנה לויט. הוצאת ספרי ניב. עמודים לא ממוספרים, מנוקד, מחיר לצרכן 64 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים  ברחבי הארץ ובחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או אלקטרונית.

                        
עשו לייק לעמוד הפייסבוק של הבלוג, ולא תפספסו אף פוסט!